-
Aktiváciou tohto videa spoločnosť Youtube prenesie údaje do USA. Viac informácií nájdete v našich zásadách ochrany osobných údajov.
"Tút-tút" bez akýchkoľvek výfukových plynov: Elektrická lokomotíva s nostalgickým vzhľadom
Najstarší dopravný prostriedok v Europa-Parku, historický vlak Panorama, sa lúči so spaľovacím motorom. Prechod na ekologickú elektrifikáciu sa uskutočňuje na najmodernejšej úrovni. Okrem technológie pohonu sa používa technológia bezkontaktného nabíjania MOVITRANS® spot, jednotky na uskladnenie energie a riadiaca technológia od spoločnosti SEW-EURODRIVE. Vzhľad a zvuk nostalgického zážitku z parného vlaku je zachovaný, ale bez problémov, ktoré predstavuje spaľovací motor s vnútorným spaľovaním
Projekt v skratke
- Zákazník: Europa-Park GmbH & Co Mack KG
- Lokalita: Rust (Nemecko)
- Odvetvie: Zábavný priemysel
- Aplikácia: Vlak Panorama
Ďalšie informácie o Europa-Park:
- Rodinný podnik (rodina Mackovcov, už ôsma generácia)
- Pôvodne bola určená ako výstavná plocha pre zábavné atrakcie vyrábané materskou spoločnosťou Mack
- Návštevníci: Viac ako 5,7 milióna ročne
- Celková plocha: 950 000 metrov štvorcových
- Počet zamestnancov: 3600 v parku počas sezóny
- Praktikantov: Viac ako 100
- 1975: Otvorenie na ploche 160 000 m2 hradu Balthasar
- 1975: Prvé zábavné jazdy: Vlak Panorama, lopatkový parník African Queen a jazda na automobile na pretekárskej dráhe Silverstone
- 1978: Prvý milión návštevníkov
- 1982: Taliansko ako prvá téma predznamenáva začiatok koncepcie Európy. Po ňom nasleduje ďalších 14 krajín (Holandsko 1984, Anglicko 1988, Francúzsko 1990, Škandinávia 1992, Rakúsko 1992, Švajčiarsko 1993, Španielsko 1994, Nemecko 1996, Rusko 1998, Grécko 2000, Portugalsko 2005, Island 2009, Luxembursko 2016, Írsko 2016)
- 1984: Prvá horská dráha (Alpský expres "Enzian")
- 1995: Prvý hotel
- 2019: Vodný park Rulantica
Vlak Panorama v stanici Rusko Vlak Panorama v stanici Rusko - Prestavba železnice šetrná k životnému prostrediu
- Premena počas prebiehajúcej prevádzky
- Trvalo udržateľné napájanie
- Rýchla dostupnosť náhradných dielov vždy, keď je potrebný servis
- Krátky čas nabíjania
- Nostalgický vzhľad železnice by sa mal zachovať
- Vysoká bezpečnosť
Dosky MOVITRANS® TFS osadené do betónu v stanici Dosky MOVITRANS® TFS osadené do betónu v stanici Decentralizovaná technológia bezkontaktného nabíjania a decentralizovaná technológia pohonu
- Mobilné komponenty na lokomotíve:
- Systém skladovania energie MOVI-DPS®
- Bezpečné dvojkanálové odpojenie systému s bezpečnostným kontrolérom UCS10B
- 4 pohonné jednotky MOVIGEAR® MGF..-DSM.. na lokomotíve
- Modulárny aplikačný menič MOVIDRIVE® v kabíne vodiča
- Stacionárne komponenty v každej zo štyroch staníc:
- 4 dosky MOVITRANS® spot TFS na stanicu v podlahe medzi koľajnicami
- 4 napájacie jednotky MOVITRANS® spot TES na stanicu v riadiacej skrini vedľa trate
Pohľad kamery z kabíny vodiča Pohľad kamery z kabíny vodiča - Prevádzka bez použitia fosílnych palív a bez nákladov na palivo
- Návštevníci si môžu vychutnať jazdu bez toho, aby cítili výfukové plyny, a nemajú žiadne problémy so zápachom
- Bezbariérová elektrická prevádzka bez vodiacich koľajníc alebo nadzemného vedenia
- Rýchle nabíjanie na stanici trvá len jednu minútu počas vystupovania a nastupovania cestujúcich
- Absorbovaná energia napája všetky elektrické záťaže vo vlaku vrátane nostalgických svetelných, zvukových a parných efektov alebo prepracovaného osvetlenia počas vianočného obdobia.
- Zlepšenie ergonómie pracoviska pre rušňovodičov
- Zvyšné vlaky so spaľovacími motormi môžu pokračovať v normálnej jazde na tej istej trati aj počas prechodu na nový systém.
- Výrazné zníženie nákladov na údržbu
- Rýchly servis aj počas víkendov
Tradícia a modernosť nie sú protikladom
Vlak Panorama v stanici Rusko Vlak Panorama v stanici Rusko Vlak Panorama v Europa-Parku v meste Rust v južnom Bádensku v Nemecku má už viac ako 45 rokov; vďaka inteligentnej a udržateľnej elektrifikácii je nielen ekologický, ale aj atraktívnejší. Ľudový dopravný prostriedok je jednou z najstarších atrakcií v rozsiahlom areáli a jednou z prvých zábavných atrakcií zábavného parku. Pre návštevníkov všetkých vekových kategórií to znamená nefalšovanú nostalgiu. Ľudia radi využívajú historický lenivý vláčik na atraktívnu prehliadku parku. Alebo nastúpia, aby bez dlhého čakania precestovali z krajiny do krajiny v úplnej pohode na vzdialenosť 1,8 kilometra.
Túto tradíciu je potrebné rešpektovať, aj keď do nostalgie sa teraz dostáva éra elektromobility. Individuálne riešenie v podobe balíka pohonu a automatizácie vrátane technológie bezkontaktného nabíjania a decentralizovaného zásobovania energiou bolo vyvinuté v SEW-EURODRIVE a realizované v úzkej spolupráci s oddeleniami elektrotechniky a strojárstva Europa-Park. Prestavba prvej lokomotívy sa uskutočnila počas prevádzky zábavného parku. To znamená, že ostatné vlaky s dieselovým alebo benzínovým motorom naďalej pravidelne premávali po tej istej trati.
Prvá zábavná jazda na elektrický pohon a bez emisií CO2 - celá v čierno-červenom prevedení - úspešne brázdi trate od zimnej sezóny 2019. Ďalší vlak s elektrickou parnou lokomotívou nasledoval v letnej sezóne 2020 na radosť cestujúcich. Plánuje sa postupné dovybavenie aj zvyšných vlakov našou priekopníckou technológiou ekologického pohonu.
Citát Steffena Kastena, vedúceho prevádzky Europa-Park
SEW-EURODRIVE nám počas víkendu už niekoľkokrát pomohla.
We had been considering switching from the classic energy sources of diesel and petrol to electricity for some time. Engines powered by fossil fuels are high-maintenance, problematic in terms of spare parts procurement, incur ever-increasing fuel costs and produce exhaust gases. These in turn are a problem for train drivers and passengers.
… The Europa-Park has a total of 65 amusement rides – with an availability of 99.7 percent. This can only be achieved with strong partners and by keeping a lot of parts in stock. SEW-EURODRIVE has already helped us several times at the weekend.
Citát Dr. Hansa Krattenmachera, riaditeľa pre mechatronické inovácie v spoločnosti SEW-EURODRIVE
Projekt s veľkým potenciálom pre oboch partnerov
In the case of the panorama train, the focus in particular is on combining various new developments and existing products in one system. Collaborating with Europa-Park is therefore a reference project with great potential for us worldwide.
Citácia od Bertwin Ley, Technická kancelária Karlsruhe, zástupca zákazníckeho servisu SEW-EURODRIVE
Nové poznatky
Several departments at SEW-EURODRIVE worked together on the sustainable conversion of the train. Many of the required parts were developed completely new especially for the project. The new findings gathered in the process will be incorporated into ongoing product innovations.
Citácia od Dominika Gläßera, zástupcu pre servis v teréne (Technická kancelária Mannheim), projektový
"Naplnenie" 700 kilowattov za jednu minútu
Our team on site (from right to left): Dominik Gläßer, Andreas Heger, Bertwin Ley Our team on site (from right to left): Dominik Gläßer, Andreas Heger, Bertwin Ley While passengers are boarding or disembarking at the station, around 700 kilowatt seconds are “filled” within 60 seconds. The amount of energy absorbed in the double-layer capacitors of the MOVI-DPS® accumulators during the stop in the station is easily sufficient until recharging at the next station.
Dojmy z projektuPoužité produkty a riešenia
Podrobne o projekte
Jedna z najstarších zábavných atrakcií prechádza na elektrickú mobilitu
Vlak Panorama s bezkontaktným napájaním prúdom Vlak Panorama s bezkontaktným napájaním prúdom "Vek a veľkosť: min. 0 rokov, min. 0 cm"
"Skúsenosti: Úroveň 1: Útulný, uvoľnený"
Toto sú vecné informácie, ktoré si môžete prečítať na webovej stránke Europa-Park o tejto pravdepodobne jednej z najvyužívanejších atrakcií.
Vlak Panorama je jednou z prvých atrakcií, ku ktorým sa návštevníci dostanú hneď po vstupe cez Nemeckú aleju. Ak sa chcete ponoriť do sveta zábavy a vychutnať si výhľad na rozmanitú tematickú krajinu, zatiaľ čo sa mierne rútite rýchlosťou 10 km/h, môžete začať deň so svojou výbavou a kabínou v jednom z týchto vlakov.Celý okruh okolo železničnej trate cez park trvá približne 15 minút. V intervaloch približne po 5 minútach sa však môžete dostať aj do Anglicka, Španielska a Ruska a zastaviť sa tam. Každý z piatich vlakov v súčasnosti ponúka 86 miest na sedenie. To znamená, že každú hodinu môže na trasu nastúpiť až 1750 cestujúcich.
Už viac ako 40 rokov premáva cez rozsiahly areál lenivý vlak, ktorý sa parí a dymí s naftou alebo benzínom v nádrži. Teraz už boli prvé dve lokomotívy prestavané na technológiu elektrického pohonu a udržateľného napájania. Výfukové plyny a príslušné nepríjemné zápachy spôsobené spaľovacími motormi sú teraz v týchto vlakoch minulosťou. Zostala len autentická atmosféra lenivého vlaku s parou vyrábanou výlučne z vody. Zmyslový zážitok, bez ktorého by sa máloktorý cestujúci chcel zaobísť.
Používanie fosílnych palív už nezodpovedá požiadavke udržateľnosti
Žiadny návštevník si nemôže nevšimnúť obrovskú sústavu solárnych panelov nainštalovanú na približne 300 metrov dlhom krytom chodníku, ktorý sa tiahne od parkoviska až po vstup do parku. Zatiaľ čo cestujúci jazdia na horskej dráhe Silver Star a kričia od radosti, obrazovky pozdĺž chodníka poskytujú informácie o udržateľnom hospodárení s energiou v zábavnom parku. Strecha prístrešku na parkovisku vodného sveta Rulantica tiež prispieva k obnoviteľnej energii z 3000 solárnych modulov.
Obnova energie vedľa zakliateho lesa Janka a Marienky je všetko, len nie rozprávka. Elektrická energia sa tu získava z vodnej elektrárne na rieke. Vlastné teplárne parku dodávajú energiu nielen vo forme elektriny, ale aj tepla.
Vďaka tomu je Europa-Park viac-menej sebestačný, pokiaľ ide o získavanie energie. Preto má zmysel využívať energiu aj na prevádzku historických panoramatických vlakov.
Elektrická prevádzka prostredníctvom batérií nie je možná
V čase založenia parku sa lenivý vlak ešte volal Westernový vlak. Je to preto, že súvisiace trakčné motory boli vyrobené americkou spoločnosťou a sú vytvorené podľa miniatúrnej verzie parnej lokomotívy z počiatkov USA. Hoci tento pôvodný výrobca v súčasnosti ponúka aj elektrifikované vlaky, tie jazdia na elektromotory v kombinácii s lítium-iónovými batériami. Vďaka tejto technológii je potrebné nabíjať batérie prostredníctvom vodiacich koľajníc.
V prípade zábavného parku s mnohými úrovňovými križovatkami, ktoré sú hojne navštevované prúdmi návštevníkov, však neprichádza do úvahy použitie koľajovej dráhy alebo nadzemného vedenia. Okrem toho by táto technológia bola príliš nákladná nielen na nákup, ale aj na prevádzku a údržbu.
Preto bolo dobré, že Europa-Park udržiava úzke vzťahy s Technologickým inštitútom v Karlsruhe (KIT) a pravidelne zadáva diplomové práce. Aj v tomto prípade položila magisterská práca základ komplexného projektu, ktorý sa následne mohol realizovať len v úzkej spolupráci medzi majiteľmi parku a vhodným odborníkom na pohon. Voľba padla na spoločnosť SEW-EURODRIVE, s ktorou má Europa-Park už niekoľko rokov pozitívne skúsenosti v oblasti údržby a opráv.
Napríklad rýchla služba SEW-EURODRIVE je v prípade potreby k dispozícii aj počas víkendov. Pre našich servisných kolegov nie je rozdiel v tom, či ide o náš vlastný pohon, alebo o chybný prevodový motor tretej strany.
Decentralizovaná technológia nabíjania a systém skladovania energie
MOVITRANS® spot TFS stacionárne terénne dosky zapustené do betónu MOVITRANS® spot TFS stacionárne terénne dosky zapustené do betónu V každej stanici boli do podlahy medzi koľajnicami zabetónované štyri stacionárne terénne dosky MOVITRANS® spot TFS. Akumulačné jednotky energie MOVI-DPS® lokomotívy sa z nich indukčne, t. j. bezkontaktne, nabíjajú vo veľmi krátkom čase, keď lokomotíva zastaví v stanici. Proces nabíjania netrvá dlhšie ako jednu minútu. Cestujúci aj tak potrebujú tento čas na nástup a výstup z vlaku.
Moduly na ukladanie energie MOVI-DPS® na lokomotíve Moduly na ukladanie energie MOVI-DPS® na lokomotíve Množstvo energie absorbovanej na jednu zastávku v dvojvrstvových kondenzátoroch bezúdržbových zásobníkov energie MOVI-DPS® bez problémov vydrží až do dobitia na ďalšej stanici a aj dlhšie. Okrem poskytovania energie na pohon lokomotívy zásobník energie zásobuje aj všetky ostatné elektrické komponenty vo vlaku. To okrem iného zahŕňa umelo vytvorené svetelné, zvukové a parné efekty.
Bezpečnosť je hlavnou prioritou
Napájacie jednotky MOVITRANS® TES v ochrannej skrini Napájacie jednotky MOVITRANS® TES v ochrannej skrini Spoločnosť TÜV Süd stanovila prísne požiadavky na bezpečné odpojenie, akonáhle na terénnych doskách nie je žiadny vlak na nabíjanie. Na bezpečné dvojkanálové vypnutie systému sa používa bezpečnostný kontrolér UCS10B. V prípade potreby deaktivuje napájacie jednotky MOVITRANS® spot TES.
V prípade vlakov Panorama nie sú decentralizovaná technológia a inštalácia v riadiacich skrinkách v rozpore, pretože nenápadné skrine umiestnené v blízkosti koľají majú nielen vizuálnu funkciu, ale aj funkciu ochrany elektrických komponentov pred neoprávneným prístupom.
Technológia pohonu s vysokou energetickou účinnosťou
MGFTT4-DSM pohonná jednotka lokomotívy MGFTT4-DSM pohonná jednotka lokomotívy Štyri energeticky účinné pohonné jednotky MOVIGEAR® typu MGFTT4-DSM, z ktorých jednu pozorný pozorovateľ vidí vpredu za rušňovodičom.
Na toto použitie sú ideálne vďaka svojej vysokej triede ochrany v kombinácii s povrchovou úpravou HP 200. Riadia sa prostredníctvom dvojosových modulov modulárneho aplikačného meniča MOVIDRIVE® bez snímača.