Máte konkrétnu požiadavku a potrebujete pomoc? Stačí nám poslať správu s vašimi otázkami.
Ako uviesť veci do pohybu a udržať ich v pohybe bez toho, aby ste pohli svalom? Zatiaľ čo parné motory vytvárajú mechanickú energiu pomocou horúcej pary, presnejšie tlaku pary, elektromotory využívajú ako zdroj elektrickú energiu. Z tohto dôvodu sa elektromotory nazývajú aj elektromechanické prevodníky.
Protipólom elektromotora je generátor, ktorý má podobnú konštrukciu. Generátory transformujú mechanický pohyb na elektrickú energiu. Fyzikálnym základom oboch procesov je elektromagnetická indukcia. V generátore sa indukuje prúd a vytvára elektrická energia, keď sa vodič nachádza v pohybujúcom sa magnetickom poli. Zatiaľ čo v elektromotore vodič, ktorým preteká prúd, indukuje magnetické pole. Ich striedavé sily priťahovania a odpudzovania vytvárajú základ pre generovanie pohybu.
Srdce elektromotora sa vo všeobecnosti skladá zo statora a rotora. Pojem "stator" je odvodený od latinského slovesa "stare" = "stáť". Stator je nepohyblivá časť elektromotora. Je pevne spojený s rovnako nepohyblivým krytom. Rotor je naopak pripevnený k hriadeľu motora a môže sa pohybovať (otáčať).
V prípade motorov na striedavý prúd obsahuje stator tzv. vrstvené jadro, ktoré je ovinuté medenými drôtmi. Vinutie funguje ako cievka a pri priechode prúdu vodičmi vytvára točivé magnetické pole. Toto magnetické pole vytvorené statorom indukuje prúd v rotore. Tento prúd potom vytvára elektromagnetické pole okolo rotora. V dôsledku toho sa rotor (a pripojený hriadeľ motora) otáča podľa rotujúceho magnetického poľa statora.
Elektromotor slúži na aplikáciu vytvoreného rotačného pohybu na pohon prevodovky (ako menič krútiaceho momentu a variátor otáčok) alebo na priamy pohon aplikácie ako linkový motor.
Všetky vynálezy sa začali jednosmerným motorom. V súčasnosti sa však v priemysle najčastejšie používajú striedavé elektromotory rôznych konštrukcií. Všetky majú spoločný výsledok: Otáčavý pohyb osi motora. Funkcia striedavých motorov je založená na elektromagnetickom princípe činnosti jednosmerného motora.
Ako uviesť veci do pohybu a udržať ich v pohybe bez toho, aby ste pohli svalom? Zatiaľ čo parné motory vytvárajú mechanickú energiu pomocou horúcej pary, presnejšie tlaku pary, elektromotory využívajú ako zdroj elektrickú energiu. Z tohto dôvodu sa elektromotory nazývajú aj elektromechanické prevodníky.
Protipólom elektromotora je generátor, ktorý má podobnú konštrukciu. Generátory transformujú mechanický pohyb na elektrickú energiu. Fyzikálnym základom oboch procesov je elektromagnetická indukcia. V generátore sa indukuje prúd a vytvára elektrická energia, keď sa vodič nachádza v pohybujúcom sa magnetickom poli. Zatiaľ čo v elektromotore vodič, ktorým preteká prúd, indukuje magnetické pole. Ich striedavé sily priťahovania a odpudzovania vytvárajú základ pre generovanie pohybu.
Srdce elektromotora sa vo všeobecnosti skladá zo statora a rotora. Pojem "stator" je odvodený od latinského slovesa "stare" = "stáť". Stator je nepohyblivá časť elektromotora. Je pevne spojený s rovnako nepohyblivým krytom. Rotor je naopak pripevnený k hriadeľu motora a môže sa pohybovať (otáčať).
V prípade motorov na striedavý prúd obsahuje stator tzv. vrstvené jadro, ktoré je ovinuté medenými drôtmi. Vinutie funguje ako cievka a pri priechode prúdu vodičmi vytvára točivé magnetické pole. Toto magnetické pole vytvorené statorom indukuje prúd v rotore. Tento prúd potom vytvára elektromagnetické pole okolo rotora. V dôsledku toho sa rotor (a pripojený hriadeľ motora) otáča podľa rotujúceho magnetického poľa statora.
Elektromotor slúži na aplikáciu vytvoreného rotačného pohybu na pohon prevodovky (ako menič krútiaceho momentu a variátor otáčok) alebo na priamy pohon aplikácie ako linkový motor.
Všetky vynálezy sa začali jednosmerným motorom. V súčasnosti sa však v priemysle najčastejšie používajú striedavé elektromotory rôznych konštrukcií. Všetky majú spoločný výsledok: Otáčavý pohyb osi motora. Funkcia striedavých motorov je založená na elektromagnetickom princípe činnosti jednosmerného motora.
Tak ako väčšina elektromotorov, aj jednosmerné motory sa skladajú z nepohyblivej časti, statora, a pohyblivej časti, rotora. Stator pozostáva buď z elektrického magnetu, ktorý sa používa na indukciu magnetického poľa, alebo z permanentných magnetov, ktoré nepretržite vytvárajú magnetické pole. Vo vnútri statora sa nachádza rotor, nazývaný aj kotva, ktorý je ovinutý cievkou. Ak je cievka pripojená k zdroju jednosmerného prúdu (batéria, akumulátor alebo jednotka na dodávku jednosmerného napätia), vytvára magnetické pole a feromagnetické jadro rotora sa zmení na elektromagnet. Rotor je pohyblivo uložený prostredníctvom ložísk a môže sa otáčať tak, aby sa vyrovnal s priťahujúcimi, t. j. protipólmi magnetického poľa - so severným pólom kotvy oproti južnému pólu statora a naopak.
Aby sa rotor uviedol do nepretržitého otáčavého pohybu, musí sa magnetické nastavenie znova a znova meniť. To sa dosiahne zmenou smeru prúdu v cievke. Motor má na tento účel takzvaný komutátor. Dva napájacie kontakty sú pripojené ku komutátoru a ten preberá úlohu zmeny polarity. Meniace sa príťažlivé a odpudivé sily zabezpečujú, že kotva/rotor sa naďalej otáča.
Motory na jednosmerný prúd sa používajú najmä v aplikáciách s nízkym menovitým výkonom. Patrí sem menšie náradie, zdvíhacie zariadenia, výťahy alebo elektrické vozidlá.
Namiesto jednosmerného prúdu vyžaduje motor na striedavý prúd trojfázový striedavý prúd. V asynchrónnych motoroch je rotorom takzvaný rotor s klietkou. Otáčanie je výsledkom elektromagnetickej indukcie tohto rotora. Stator obsahuje vinutia (cievky) posunuté o 120° (trojuholník) pre každú fázu trojfázového prúdu. Po pripojení k trojfázovému prúdu tieto cievky vytvárajú magnetické pole, ktoré sa otáča v rytme časovo posunutej sieťovej frekvencie. Elektromagneticky indukovaný rotor je nesený týmito magnetickými poľami a otáča sa. Komutátor ako v prípade jednosmerného motora sa týmto spôsobom nevyžaduje.
Asynchrónne motory sú známe aj ako indukčné motory, pretože fungujú len prostredníctvom elektromagneticky indukovaného napätia. Pracujú asynchrónne, pretože obvodová rýchlosť elektromagneticky indukovaného rotora nikdy nedosiahne rýchlosť otáčania magnetického poľa (točivého poľa). V dôsledku tohto sklzu je účinnosť asynchrónnych striedavých motorov nižšia ako účinnosť jednosmerných motorov.
V synchrónnych motoroch je rotor vybavený permanentnými magnetmi namiesto vinutia alebo vodivých tyčí. Týmto spôsobom možno vynechať elektromagnetickú indukciu rotora a rotor sa otáča synchrónne bez sklzu rovnakou obvodovou rýchlosťou ako magnetické pole statora. Účinnosť, hustota výkonu a možné otáčky sú tak pri synchrónnych motoroch podstatne vyššie ako pri asynchrónnych motoroch. Konštrukcia synchrónnych motorov je však tiež oveľa zložitejšia a časovo náročnejšia.
Okrem rotačných strojov, ktoré sa používajú najmä v priemysle, sú potrebné aj pohony na pohyb po priamych alebo zakrivených dráhach. Takéto profily pohybu sa vyskytujú predovšetkým v obrábacích strojoch, ako aj v polohovacích a manipulačných systémoch.
Rotačné elektromotory môžu svoj rotačný pohyb premieňať na lineárny pohyb aj pomocou prevodovky, t. j. môžu ho spôsobovať nepriamo. Často však nemajú potrebnú dynamiku na realizáciu obzvlášť náročných a rýchlych "translačných" pohybov alebo polohovania.
Tu prichádzajú na rad lineárne motory, ktoré priamo generujú translačný pohyb (priame pohony). Ich funkciu možno odvodiť od rotačných elektromotorov. Na tento účel si predstavte rotujúci motor "otvorený": Z pôvodne okrúhleho statora sa stane plochá dráha (dráha alebo koľajnica), ktorú prekonáva. Magnetické pole sa potom vytvára pozdĺž tejto dráhy. V lineárnom motore je rotor, ktorý zodpovedá rotoru v trojfázovom motore a otáča sa tam po kružnici, ťahaný po dráhe v priamke alebo v oblúkoch pozdĺžne sa pohybujúcim magnetickým poľom statora ako tzv. vozík alebo translátor.
Vynález elektromotora nemožno pripísať jedinej osobe. Jeho objav bol výsledkom výskumu viacerých vynálezcov. V 19. storočí záujem o elektrotechniku čoraz viac rástol a inšpiroval výskumníkov na celom svete. Jeden za druhým prichádzali nové vynálezy.
Keďže prvé elektromotory boli závislé od dodávky prúdu zo zinkových batérií, čakala ich ešte dlhá cesta, kým mohli vážne konkurovať dominantným parným motorom. To sa zmenilo s vývojom prvých generátorov elektrickej energie.
Aj tu však existovali obmedzenia. Jednosmerný prúd generovaný generátormi sa nedal prenášať na veľké vzdialenosti. Prelom nastal až so zavedením striedavého a trojfázového prúdu, ktorý bolo možné prenášať na veľké vzdialenosti bez veľkých strát, a s vynálezom striedavého motora.
Tu je malý, nie úplný prehľad historických údajov a faktov:
Všetko sa začalo elektromotormi. Elektromotory sú stále súčasťou našej hlavnej činnosti - hlavne vo forme prevodových motorov a v spojení s frekvenčnými meničmi, ktoré zodpovedajú požadovanej aplikácii. Ako jeden z popredných svetových výrobcov pohonov a automatizačných riešení vám ponúkame široký sortiment asynchrónnych a synchrónnych motorov. Či už ide o energeticky úsporné motory, lineárne motory, elektrické valce, motory v hygienickom alebo protivýbuchovom vyhotovení, pohony s veľmi nízkym napätím atď. - optimálne riešenie elektromotora pre vás je zaručené. Rozsiahly sortiment príslušenstva, ako sú brzdy, zabudované snímače a ďalšie možnosti, dopĺňa náš sortiment motorov.